Skip Navigation

Finnair Cargo

Yhteystiedot

Contact Center
(09) 818 501
cargo.booking@finnair.com

Terminaalin asiakaspalvelu
0600-9-5003
* 3,00 euroa + pvm/mpm. cargo.customerservice@finnair.com

More
Toimipisteet
Valitse sijainti

Usein kysyttyä

» Ennen kuljetusta
» Kentällä
» Lennolla
» Kohdemaassa

ENNEN KULJETUSTA

1. Voimmeko lähettää koiramme rahtina ilman ns. valvojaa?

Kyllä, yksin matkustavat eläimet lähetetään aina rahtina. Matkustajan mukana kulkevat lemmikit katsotaan matkustajan matkatavaraksi.
Lemmikit matkatavarana

2. Koiran myyjä lähettäisi eläimen Lontoosta, täytyykö hänen itse ostaa liput sieltä vai voinko ostaa ne täältä ja jotenkin lähettää ne hänelle?

Iso-Britanniasta eläimiä voidaan kuljettaa matkatavarana tai rahtina. Suomesta Iso-Britanniaan puolestaan vain rahtina. Rahtivaraus tulee tehdä lähtömaassa ja rahti myös maksetaan siellä. Määräasemalla vastaanottajan maksettavaksi tulevat paikalliset luovutuskulut.

3. Voiko koiramme matkustaa lennolla kanssamme matkustamossa? Jos tämä on mahdollista, mitkä ovat kustannukset koiran osalta?

Matkustajan mukana kulkevat lemmikit katsotaan matkustajan matkatavaraksi (ks. alla) riippumatta siitä, onko eläin lennon ajan matkustamossa tai ruumassa. Tällöin varaus tehdään lipunvarauksen yhteydessä ja eläin otetaan vastaan lennon lähtöselvityksessä.

Lemmikit matkatavarana

Hintatiedot Finnairin puhelinpalvelusta numerosta 0600 140 140 (hinta 3,15 eur/vastattu puh + pvm).

4. Minun pitäisi lähettää alle 5 kiloa painava koiranpentu Helsingistä New Yorkiin. Kuinka pentu saataisiin turvallisesti määränpäähän? Kuinka asiassa tulee nyt edetä?

Tietoja esimerkiksi asiakirjoista ja/tai tarpeellisista rokotuksista saa kyseisen maan maa- ja metsätalousministeriöstä tai kyseisen maan lähimmästä lähetystöstä tai konsulaatista.

Lisätietoa eri maiden viranonmaisten nettisivuilta (ks. lista kohdassa Ennen lentoa - Vienti- ja tuontimääräykset)

Kun asiakirjat ja vaadittavat rokotukset ovat kunnossa, voit ottaa yhteyttä Finnair Cargon Contact Centeriin puh. 09-818 501 tilanvarauksen tekoa varten. Varaus voidaan tehdä aikaisintaan 20 päivää ennen lentoa.

5. Minkä ikäinen koiranpennun tulee olla, jotta sen voi lähettää rahtina?

Finnairin lennoilla koirien ja kissojen kuljetukseen hyväksymisen alaikäraja on 8 viikkoa. Eri maiden tuonti- tai rokotusmääräykset saattavat kuitenkin edellyttää korkeampaa ikää.

6. Hyväksyykö Finnair Cargo kuljetukseen puisen kopin? Minulla on sellainen kotona.

Kyllä. Yli 40 kg eläinten kuljetuksessa kovamuovikoppeja ei hyväksytä. Joihinkin maihin puumateriaalin täytyy olla tietyllä tavalla käsitelty. Lisätietoja saa puhelinpalvelustamme (puh. 09-818 501).

7. Pitääkö ruumassa olla tietyn kokoinen kuljetuslaatikko vai meneekö hinta pelkän painon mukaan?

Kuljetuslaatikon koko määräytyy lemmikkieläimen koon perusteella. Eläimen on mahduttava seisomaan ja istumaan kuljetuslaatikossa pää pystyssä ilman, että pää tai korvat ottavat kattoon kiinni. Eläimen pitää myös mahtua kääntymään ympäri ja makaamaan kuljetuslaatikossa tassut suorina. Katso esimerkkikuvat.

Rahtihinta perustuu joko lähetyksen omaan painoon (johon lasketaan myös kuljetuslaatikon paino) tai ns. tilavuuspainoon, joka lasketaan kuljetuslaatikon ulkomitoista. Hinnoittelupainona käytetään sitä kumpi on suurempi. Käytäntö on osoittanut, että useimmiten eläinlähetykset hinnoitellaan kuljetuslaatikon ulkomittojen mukaan.

Esim. koiran paino kuljetuslaatikon kanssa 35 kg, kuljetuslaatikon koko 90x60x72cm:

Tilavuuspaino saadaan jakamalla koko lähetyksen kuutiosenttimetrimäärä 6000:lla. Siis 6 dm3 = 1 kg ja 1 m3 = noin 167 kg.

90x60x72cm jaettuna 6000 = 64,8 kg.

Rahtihinta maksetaan aina lähtöasemalla ja lisäksi vastaanottaja maksaa paikalliset terminaalikohtaiset luovutuskulut määräasemalla.

Lisätietoa hinnoittelusta (ks. kohta Ennen lentoa - Hinnoittelu)

8. Saako kolme kania matkustaa samassa, väliseinällisessä kuljetusboksissa? Onko laatikon materiaalilla väliä?

Kyllä, mutta kanien koosta riippuen laatikossa täytyy olla riittävästi tilaa ja samassa laatikossa olevien kanien määrä on myös rajoitettu koon mukaan. Laatikon materiaaleina saa olla esim. puu, lasikuitu, metalliverkkohäkki jne., kunhan laatikko täyttää IATA Live Animal Regulations -määräykset.

9. Voimmeko vuokrata Finnairilta kuljetushäkin?

Finnair ei vuokraa, lainaa eikä myy eläinkuljetuslaatikoita. Lähettäjän tulee hankkia eläinkuljetuslaatikko hyvin varustetusta tavaratalosta tai eläinliikkeestä, jotka myyvät lentokuljetukseen hyväksyttyjä eläinkuljetuslaatikoita. Huom. Finnair Cargo ei hyväksy ritiläkattoisia kuljetuslaatikoita.

10. Miten voin maksaa lähetyksen?

Eläinlähetys voidaan maksaa luottokortilla, pankkikortilla tai käteisellä. Laskuttaa voimme ainoastaan niitä asiakkaita, joilla on kanssamme laskutussopimus. Lähetystä ei myöskään voi maksaa Finnair Plus -pisteillä.

11. Minkä hintainen olisi koiran rahti Budapestistä Helsinkiin jos paino yhteensä noin 35kg ja laatikon koko noin 90x60x72cm?

Lentorahti hinnoitellaan aina lähtöasemalla. Contact Centerimme Suomessa ei valitettavasti voi antaa hintoja ulkomailta Helsinkiin.

Sivultamme löydät yhteystiedot rahdin myyntiedustajillemme, joilta voit kysyä tarkempia tietoja eläinten lähettämisestä eri maista.

12. Onko Finnairilla paikallista yhteistyökumppania, joka voisi toimittaa pennut kennelistä kentälle?

Ei. Lähettäjän tulee itse toimittaa eläin kentälle.

Takaisin ylös

KENTÄLLÄ

13. Kun tuon koirani terminaaliinne, voinko ulkoiluttaa sen vielä terminaalin pihalla?

Lemmikkieläimet on pidettävä hallitusti kytkettynä ja niiden ulkoiluttaminen terminaalialueella on kielletty.

14. Miten eläimet kuljetetaan koneeseen ja koneesta ulos?

Eläimet pyritään kuljettamaan mahdollisimman myöhään ennen koneen lähtöaikaa ja samoin noudetaan erikseen koneelta. Kuljetus tapahtuu mahdollisuuksien mukaan, esim. kuljetuslaatikon koosta ja painosta riippuen auton sisällä.

Takaisin ylös

LENNOLLA

15. Minkälaiset olosuhteet rahtiruumassa on eläimille? Voiko joku käydä ruokkimassa koiraani lennon aikana?

Lentokoneissa on erilaisia ja erikokoisia ruumia. Useimmissa konetyypeissä on termostaattiohjattu lämmitys, jolloin ruuman lämpötila on lähes sama kuin matkustamossa. Ruuman lämpeneminen säädettyyn lämpötilaan kestää noin tunnin lentokoneen lähdöstä. Moottorien aiheuttama melutaso on hieman korkeampi kuin matkustamossa.

Ruumassa ei ole valoja lennon aikana, eläimet rauhoittuvat yleensä pimeässä nukkumaan.

Lemmikkieläimet ovat yksilöitä, osa koirista ja kissoista käyttäytyy hyvinkin rauhallisesti ja nukkuu suurimman osan ajasta. Yleensä nämä ovat ’kokeneita matkustajia’ ja lähettäjän olisikin hyvä totutella lemmikkiään kuljetuslaatikkoon ennen ensimmäistä lentomatkaa.

Ruumaan ei pääse lennon aikana. Kuljetusyksiköt/-laatikot sidotaan/tuetaan kiinni, niin että ne eivät pääse liikkumaan lennon aikana.

Takaisin ylös

KOHDEMAASSA

16. Minulle lähetetään kissa Unkarista. Mitä asiakirjoja tarvitsen noutaessani sen Helsingissä lentokentältä?

Maahantuontisäännöt ja rajoitukset tulee selvittää etukäteen Elintarviketurvallisuusvirastosta (EVIRA) ennen eläimen lähettämistä.

Huom! Jos eläin lähetettäisiin EU:n ulkopuolelta, tulisi vastaanottajan huolehtia myös tullausmenettelystä. Lisätietoja Tullin sivuilta: http://www.tulli.fi/fi/

17. Kuka tarkastaa eläimen asiakirjat kohdemaassa ja päättää niiden hyväksymisestä? Kuka on Suomen viranomainen?

Tulli tai rajaeläinlääkäri. Ei koske esim. EU:n sisäisiä kuljetuksia, mutta Iso-Britannia muodostaa tähän poikkeuksen erittäin tarkoilla maahantulotarkastuksillaan.

Rahdin seuranta

Rahtikirjannumero (AWB-No):

-
Track all shipments

Aikatauluhaku

* Vain seuraavien 3 vkon aikataulut
Calendar2